افزایش ناباروری در کشور به دلیل پارازیت‌ها


رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به افزایش رو به تزاید شمار مبتلایان به ناباروری در كشور در ادامه قرارگیری در معرض تابش انواع امواج را از علل ناباروری در جامعه برشمرد و افزود: این امواج از امواج ساده رادیویی تا امواج تلفن همراه و پارازیت‌های ماهواره‌ای را شامل می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمدرضا رزاقی در پانزدهمین كنگره سالیانه باروری و ناباروری با موضوع حفظ باروری كه در بیمارستان فوق تخصصی محك برگزار شد با بیان اینكه با قرارگیری دختران و پسران جوان در معرض این امواج، سلولهای بلاست (تولیدمثلی) تحت تاثیر قرار گرفته و سبب از بین رفتن عملكرد جنسی و قدرت باروری آنان می‌شود، افزود: البته افزایش سن ازدواج در كشور و دنیا و یا حتی ازدواج در سنین مناسب ولی با تاخیر در زمان بارداری و نیز استفاده از روشهای پیشگیری موثر در بروز ناباروری همگی از علل افزایش بروز ناباروری در جامعه ایرانی است.

وی نوع تغذیه، شیوه زندگی را از دیگر عوامل موثر در بروز ناباروری برشمرد و یادآور شد: هم اكنون غذاهای مصرفی ما اعم از گیاهی و حیوانی همگی پرورشی هستند (یا از طریق هورمون رشد و یا با استفاده از كودهای شیمیایی) كه آثار سوء این غذاها در سیستم باروری و تولید مثلی ثابت شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نازایی ثانویه به وازكتومی در مردان و توبكتومی در زنان اشاره كرد و افزود: بر اساس آخرین آمارها وازكتومی در بهترین شرایط و به دست باتجربه‌ترین جراحان با 90 درصد موفقیت فقط 40 تا 45 درصد دفع اسپرم را به همراه دارد. این در حالی است كه هرچه طول مدت وازكتومی افزایش یابد شانس برگشت باروری هم كمتر می‌شود.

رزاقی با بیان اینكه در دنیای كنونی علاوه بر توجه به درمان ناباروری باید حفظ باروری را هم مدنظر قرار داد، گفت: البته دانشمندان كشورمان به آن درجه از علم رسیده‌اند كه هم دوش پزشكان سراسر دنیا در مقوله باروری فعالیت كنند.

وی حفظ باروری در كودكان سرطانی تحت درمان‌های دارویی، شیمیایی و مدالیتی‌های رادیوتراپی را حائز اهمیت برشمرد و افزود: در جریان درمان سرطان، سلولهای زایای كودكان از بین می‌رود. از این رو حفظ باروری برای كودكان سرطانی درمان شده اهمیت دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی انجام همه این اقدامات درمانی را منوط به داشتن قانونی منسجم دانست و یادآور شد: باید مشكلات و موانع قانونی در این مسیر برداشته شود تا در آینده با وقفه درمانی روبرو نشویم.

بیان دیدگاه